עבירות מס של שכירים

קטגוריה: (מיסוי עסקים) מאת: צוות מקצועי on 02-04-2019

0

90% מכלל העובדים בישראל הם שכירים, אשר מורגלים שמקום העבודה מתעסק עם כל נושא הניירת ומתנהל בשמם ועבורם אל מול הרשויות המיסים. הרגל זה גורם לכך שהעובדים אינם מודעים לזכויות שלהם, קל וחומר לחובות שלהם. אי היכרות עם החוק, או לחלופין התעלמות מכוונת ממנו מובילה לכך שגם שכירים יכולים להיות מואשמים בביצוע עבירות מס.

אי דיווח לרשות המיסים על הכנסות

אחת לתקופה רשות המיסים יוצאת ביוזמה שמטרתה לאתר עובדים שכירים שמעלימים מס. אולם אם אלו המעסיקים שדואגים לכל נושא תשלומי החובה, נשאלת השאלה כיצד בעצם שכירים יכולים להעלים מס? התשובה היא במקרה של הכנסות נוספות. ישנם שכירים שיש להם הכנסות נוספות מלבד הכנסותיהם מעבודתם הקבועה, כמו למשל הכנות ממשלח יד או משכר דירה וכדומה. אי דיווח על הכנסות זו עבירה על החוק. לכן רשות המיסים שולחת טפסים למילוי פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה. בדרך זו יכולה להצליב נתונים ולגלות פערים או העלמות מס ואף להחליט על פתיחת הליכים פליליים כנגד החייב.

מסירת כתובת לא נכונה

מלבד הסתרת הכנסות נוספות, עובדים שכירים יכולים להיות מואשמים במגוון עבירות מס נוספות כמו למשל מסירת כתובת פיקטיבית של מקום מגורים. ישנם מקומות מגורים בהם תשלום המס הוא מזערי כתוצאה מהטבות מס משמעותיות וזהו למעשה האינטרס של מסירת כתובת פיקטיבית. לא חסרים עובדים אשר מסרו כתובת של ישוב עם הטבות מס לרשויות על מנת לזכות לחיסכון משמעותי כל חודש וליהנות ממשכורת גבוהה יותר בתלוש. במידה והמצהירים הכוזבים נתפסים עשויה להיפתח נגדם חקירה פלילית, שכן מדובר בעבירה על החוק.

חשבונות ועסקאות בחו"ל

גם במקרה והתגלו חשבונות בחו"ל קיימת עליה לפתיחת הליך פלילי. יוקר המחיה בשילוב שכר המינימום הנמוך מובילים לכך שעובדים מפניםאת עיקר מרצם להשלמת הכנסה בחו"ל, במיוחדשכיום ישנם אינספור פתרונות שזמינים לכך. על פי החוק, כל הכנסה שמקורה בעסקים בחו"ל חייבת להיות מדווחת. אך היות ושומות המס נחשבות לגבוהות ואין למדינה באמת דרך לשלוט בכל העסקאות שמבוצעות, רבים אינם מדווחיםורשות המיסים מאבדת מיליוני שקלים מדי שנה, על פי ההערכות.

מניעת פתיחת הליך פלילי

בשל האתגרים ובעקבות העובדה שרישום פלילי יכול להשפיע על חייהם של העובדים, רשות המיסים יצרה מסלולים שונים ומגוונים המאפשרים לעובדים שעוברים על החוק לדווח על הכנסותיהם. בדרך זו ניתן להקל על החייבים ולחסוך את ההליכים הפליליים. אחד מהמסלולים נקרא גילוי מרצון. במסלול זה ניתן לדווח על הכנסות באופן אנונימי ולשלם את המס הנדרש. רשות המיסים מתחייבת שלא לנקוט בהליכים פליליים כך שכל הצדדים מרוויחים. הליך זה יהיה רלוונטי כאשר לא מתקיימת חקירה כנגד החייב. במידה וכן ישנה חקירה, הנישום יכול לבחור במסלול שנקרא כופר. תהליך הכופר מאפשר לנישום לשלם קנס כחלופה לפתיחת תיק פלילי ולכתב אישום.
אם אתם חשודים בביצוע עבירות מס חשוב להיוועץ קודם בעורך דין מקצועי המתמחה בעבירות מס של שכירים כדי לבחור את שיטת הפעולה הרצויה בהתאם למקרה הפרטי שלכם.

מהו הליך כופר?

במידה שכבר נפתחה חקירה או הליך פלילי כנגד הנאשם בעבירות מס, במקרים מסוימים ניתן להגיש בקשה להליך כופר, המאפשר לנאשם לשלם מעין קנס כחלופה להליך הפלילי ולכתב האישום. גם במקרים אלה, חשוב להתייעץ עם עו"ד מומחה בתחום המסים.